وضعیت نوکیشان مسیحی در ایران “بسیار تهدیدآمیز” است

به امید آزادی تمام زندانیانی که بخاطر مسیحیت یا هر دینی در اسارت جمهوری اسلامی ایران هستند 🙏🙏

فعالان حقوق بشری می‌گویند وضعیت مسیحیان در ایران، به خصوص آنها که از اسلام به مسیحیت گرویده‌اند، حادتر شده است. برخی منابع از بازداشت ۳۵ نوکیش مسیحی در ایران در هفته‌های گذشته خبر می‌دهند.

آژانس خبری کاتولیکی در گزارشی که امروز دوشنبه ۲۰ مرداد (۱۰ اوت) منتشر شد، از حادتر شدن وضعیت مسیحیان در ایران، به خصوص شهروندانی که مسلمان‌زاده بوده و مسیحی شده‌اند خبر داد.

جامعه بین‌المللی برای حقوق بشر (IGFM) مستقر در فرانکفورت، می‌گوید وضعیت نوکیشان مسیحی در جمهوری اسلامی “بسیار مخاطره‌آمیز” است و اخیرا ۳۵ نفر آنها بازداشت شده‌اند.

این انجمن حقوق بشری روز دوشنبه اعلام کرده که در کنار بازداشت این افراد، اخیرا ده‌ها مورد بازرسی خانه نوکیشان مسیحی به وسیله ماموران امنیتی و انتظامی نیز رخ داده است.

بنابر این گزارش، چهار نوکیش مسیحی اول اوت به اتهام “ترویج مسیحیت صهیونیستی” و “اقدام علیه امنیت ملی” به دو تا پنج سال زندان محکوم شده‌اند.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشری در ایران، ۱۷ مرداد گزارش داده بود که چهار نوکیش مسیحی اهل شهرستان رشت در مجموع به ۱۳ سال حبس محکوم شده‌اند.

هرانا در این باره نوشته بود: «این نوکیشان مسیحی بهمن ماه سال گذشته در پی حضور ماموران امنیتی در منزل مورد بازجویی قرار گرفتند و پس از توقیف وسایل و مدارک شخصی به آنها گفته شده بود که به زودی به دادگاه احضار خواهند شد.»

این شهروندان اردیبهشت ماه سال جاری، از طریق تماس تلفنی به شعبه ۱۰ دادگاه انقلاب رشت احضار و دادگاه آنها به تازگی برگزار شده است. این چهار نفر به جز اتهام‌های یاد شده، همچنین به “شرکت در جلسات کلیساهای خانگی” نیز متهم شده‌اند.

انجمن حقوق بشری مستقر در فرانکفورت از وثیقه‌های سنگینی خبر می‌دهد که مراجع قضایی برای آزادی شهروندانی که در ارتباط با اعتقادات مذهبی بازداشت شده‌اند تعیین می‌‌کنند.

یکی از موارد، تعیین وثیقه سه میلیارد تومانی برای آزادی موقت ژوزف شهبازیان، شهروند ارمنی ۵۶ ساله‌ای است که دهم تیرماه در یک مراسم عبادی در منطقه یافت‌آباد تهران بازداشت شد.

شهبازیان سرپرستی یک کلیسای خانگی را بر عهده دارد که زمان یورش ماموران حدود ۳۰ نفر در آن حضور داشتند. از شهرهای دیگری نظیر ملایر و کرج نیز خبرهایی درباره احضار یا بازداشت نوکیشان مسیحی منتشر شده است.

به نوشته خبرگزاری هرانا، برخورد با نوکیشان مسیحی در ایران در حالی صورت می‌گیرد که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، همه شهروندان از آزادی اعتقاد به یک دین و حق تغییر آن برخوردارند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.




This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.